CMD Nieuws

Online Mooc Beter Schrijven (Ook voor een Professionaliseringspunt!)

Foto van Harry Zengerink
Online Mooc Beter Schrijven (Ook voor een Professionaliseringspunt!)
door Harry Zengerink - donderdag, 4 oktober 2018, 15:36

De MOOC Beter Schrijven in het hoger onderwijs, een online schrijfcursus voor studenten, is succesvol. Deze week schreef de 5.000ste student zich in.

De MOOC (Massive Open Online Course) werd ontwikkeld door docenten van de HvA en de UvA en werd gelanceerd in januari 2018.

De cursus bestaat uit zes modules die studenten kosteloos via het scherm kunnen volgen. Studenten kunnen zelf kiezen of ze de hele cursus of een onderdeel volgen, vertelt Marise van Vliet. Zij is taaldocent bij Studentenzaken van de HvA en een van de ontwikkelaars van de cursus. ​

NIEUWE STUDIEJAAR

De snelle groei van het aantal deelnemers valt samen met de start van het nieuwe studiejaar. In de afgelopen twee weken meldden zich meer dan 1.500 studenten aan. Een aantal HvA-opleidingen heeft de MOOC inmiddels opgenomen in het curriculum. 

SCHRIJFPROCES

In de MOOC wordt vooral aandacht besteed aan het schrijfproces. Studenten kennen de verschillen tussen bijvoorbeeld een essay en een verslag niet meer, ontdekte Van Vliet. Daar helpt de cursus bij. Maar soms geeft een docent ook niet duidelijk aan wat hij of zij verwacht.

HEEL NUTTIG

Studenten zijn blij met de cursus. 'Dit had ik zo goed kunnen gebruiken aan het begin van mijn studie. Het had bij mij zoveel frustratie kunnen voorkomen', schrijft een deelnemer. Een ander meldt: 'Heel goed, direct toepasbaar, heel concreet. Het is echt niet vervelend om het te doen ofzo, je leert er veel van. Heel nuttig voor eindexamenkandidaten en voor eerstejaarsstudenten.'

​PRAKTISCH

Op 10 oktober 2018 organiseert Studentenzaken een seminar over de rol van taal in het onderwijs, waarin de MOOC ook aan de orde komt.

Naar de MOOC Beter schrijven in het hoger onderwijs

NB. Als je nog niet zo sterk bent in NL, kun je in overleg met je SLC-docent deze MOOC volgen voor een Professionaliseringspunt)

(Edited by Brit Wijnmaalen - original submission Thursday, 4 October 2018, 7:36 AM)